Etikettutställning på Vin & Sprithistoriska museet


Nu i påsk när jag var hemma i Stockholm var vi på Vin & Sprithistoriska museet där det var en utställning om etiketter gjorda av formgivarna Olle Eksell och Bertil Kumlin. Det var under 50-talet som flera kända formgivare fick i uppdrag att modernisera Vin & Sprits etikettutbud och Eksell och Kumlin var några av dem.

Utbudet på utställningen var inte så stort men det var ändå kul att se, jag gjorde min C-uppsats om förpackningsdesign på Vodka så det är lite samma område, och så är resten av museet faktiskt ganska roligt. Så det var helt klart värt ett besök tycker jag!


Etikettförslag av Olle Eksell

Det fanns även exempel på etiketter som inte blivit använda (som den här över) med motiveringar varför, vilket var lite kul!

Kommentarer
Postat av: Lowa

Gud vad spännande! det hade jag velat se, hur länge är utställningen?

2010-04-10 @ 17:00:30
URL: http://sketchahalo.blogg.se/
Postat av: Sophia

Jag tror tyvärr att den utställningen var på väg att tas ner, men resten av museet är ganska intressant om du inte varit där! :)

2010-04-11 @ 19:19:26
URL: http://sophiavictoria.blogg.se/
Postat av: Sebbe

Jag tycker att museét var väldigt bra, men det blev nästan lite för mycket att lukta på ALLA spritkryddorna, man blev helt illamående av det! Haha :)

2010-04-11 @ 20:37:04
Postat av: Sophia

Ja, jag håller med man blev faktiskt lite äcklad av det!

2010-04-11 @ 23:18:46
URL: http://sophiavictoria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0